A note by the publisher
Αρκετές συζητήσεις και διαβουλεύσεις είχαν γίνει τον τελευταίο καιρό μεταξύ των τουριστικών πρακτόρων κυρίως της Σκανδιναβίας και της ΙΑΤΑ για τα πλάνα της δεύτερης να αυξήσει την συχνότητα των πληρωμών που κάνουν οι τουριστικοί πράκτορες στο BSP από μηνιαία σε εβδομαδιαία εμβάσματα.
Είναι γνωστό ότι τόσο οι πράκτορες όσο και οι ενώσεις που τους αντιπροσωπεύουν έφεραν σοβαρές αντιρρήσεις σε μια τέτοια κίνηση και ήταν ρητά αντίθετοι στην εφαρμογή της ρύθμισης. Και ο λόγος απλός. Η αύξηση στη συχνότητα των πληρωμών θα βλάψει ακόμα περισσότερο τους πράκτορες που βομβαρδίζονται κυριολεκτικά τα τελευταία χρόνια από αλλαγές που κάθε άλλο παρά ευνοϊκές είναι, λ.χ. μείωση της προμήθειας, άμεσος ανταγωνισμός από τους προμηθευτές τους στη διανομή των προϊόντων τους, αλλαγή στα κριτήρια αξιολόγησής τους και αύξηση των εγγυήσεων κ.α. Η υποτιθέμενη εφαρμογή των εβδομαδιαίων πληρωμών συνεπάγεται, ανάμεσα σε άλλα, ότι θα πρέπει να πληρώνουν τις αεροπορικές εταιρίες πριν ακόμα εισπράξουν τα χρήματά τους από τους πελάτες ενώ παράλληλα θα αυξήσει κατά πολύ το κόστος διαχείρισης των πληρωμών αυτών.
Η επιχειρηματολογία από την πλευρά των αεροπορικών εταιριών για την αλλαγή αυτή είναι η μείωση του ρίσκου που συσχετίζεται με τους πράκτορες που βγαίνουν default. Θα πρέπει να αναλογιστούμε πόσο δυσανάλογη είναι η απαίτηση μείωσης του ρίσκου για τις αεροπορικές εταιρίες όταν τα μέτρα (accreditation crieteria) για να έχει το δικαίωμα ένας πράκτορας να είναι IATA έχουν γίνει πολύ αυστηρά και πλέον το οποιοδήποτε “φέσι” από την πλευρά των πρακτόρων έχει περιορισθεί στο ελάχιστο δυνατό (στη Σκανδιναβία είναι μόλις 0,02%). Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει καμία εγγύηση τόσο για τους πράκτορες όσο και για τους ίδιους τους επιβάτες όταν οι αεροπορικές βγαίνουν default. Αντιθέτως με αυτή την ρύθμιση τα χρήματά του τελικού καταναλωτή θα μένουν για περισσότερο χρόνο στις αεροπορικές εταιρίες για τις οποίες δεν υπάρχει καμία δέσμευση οικονομική για την περίπτωση που θα βγουν default.
Επιπλέον των προαναφερθέντων, οι οποιεσδήποτε αλλαγές που άπτονται των σχέσεων μεταξύ πρακτόρων και αεροπορικών εταιριών για θέματα που αφορούν στα accreditation criteria, το BSP ή training standards, διαβουλεύονται από κοινού και δεν αποφασίζονται μονομερώς, σεβόμενοι παράλληλα αμφότεροι την αρχή της αναλογικότητας, βάσει της οποίας η δράση, σε αυτή την περίπτωση των αεροπορικών εταιριών, δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα αναγκαία όρια για την επίτευξη των στόχων τους.
Αντιλαμβανόμενοι ότι δεν υφίσταται ουσιαστικός λόγος για την εφαρμογή της εβδομαδιαίας πληρωμής, διαβάζουμε πριν από λίγες μέρες ότι η ΙΑΤΑ αποφάσισε την αύξηση της συχνότητας των πληρωμών στην Σκανδιναβία από μηνιαία σε εβδομαδιαία. Η απόφαση αυτή επιβλήθηκε μονομερώς κι ενώ υπήρχε ρητή άρνηση των πρακτόρων του Passenger Agency Programme Global Joint Council. Αναλογιζόμαστε λοιπόν, ποιος θα καταφέρει να καταστείλει την αυθαιρεσία και η επιβολή του ισχυροτέρου; Θα καταφέρουμε να δούμε επιτέλους τα συλλογικά όργανα/ενώσεις που στόχο τους έχουν να διαφυλάσσουν τα συμφέροντα των τουριστικών πρακτόρων να διεκδικούν για τα μέλη τους αυτά που τους ανήκουν; Ή τελικά θα αφήσουν οι πράκτορες να εφαρμοστεί το: “αν δεν μπορείς να τους νικήσεις, μετακίνησε το τέρμα!”