Start-ups. Καινοτομία. Επιχειρηματικότητα.
Φούρνοι, σουβλατζίδικα και φαρμακεία από τη μια, Taxibeat, Bugsense, Dailysecret και Easybike από την άλλη. Δυο διαφορετικές προσεγγίσεις, δυο διαφορετικές λογικές. Οι μεν βασιζόμενοι σε παραδοσιακές πρακτικές “επιχειρείν” με έμφαση στην προσφορά αγαθών «πρώτης ανάγκης», οι δε εφαρμόζοντας καινοτόμες ιδέες με υψηλό ρίσκο, με εφαρμογή νέων μοντέλων επιχειρηματικότητας και απευθυνόμενοι στην παγκόσμια αγορά.
Και οι δύο πλευρές επιχειρούν δυναμικά τον τελευταίο καιρό. Ενδεχομένως, και οι δύο να είναι
κερδοφόρες. Ποια πλευρά, όμως, θα λειτουργήσει ως αντίδοτο στην κρίση;
Η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, πρώτα από όλα και ανεξάρτητα από τη σημερινή κρίση, έχει να αντιμετωπίσει ένα καταπιεστικά γραφειοκρατικό κράτος, έντονη διαφθορά και τη λανθασμένη αντίληψη της ελληνικής κοινωνίας ότι η αποτυχία είναι αμάρτημα.
Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την έντονη αβεβαιότητα και τη μεγάλη δυσκολία ανεύρεσης πόρων, εντείνουν την αγκίστρωση σε παραδοσιακούς τρόπους “επιχειρείν” και αποτρέπουν την ανάληψη ρίσκου.
Παρόλα αυτά, συντελείται μια αναγέννηση. Μια ψηφιακή αναγέννηση με πρωτοπόρους μια νέα γενιά ταλαντούχων επιχειρηματιών οι οποίοι αντιμετωπίζουν όλα τα παραπάνω προβλήματα ως πρόκληση και προχωράνε μπροστά μετατρέποντας καινοτόμες ιδέες σε βιώσιμες επιχειρηματικές οντότητες.
Συνειδητοποιώντας πλέον, ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας, ότι οι απαντήσεις στα προβλήματα δεν έρχονται με τη μορφή ρουσφετιών, βολέματος ή δημόσιας επιχορήγησης, αλλά με δουλειά, ιδέες και δημιουργικότητα, αρχίζει σιγά-σιγά να δημιουργείται και στη χώρα μας ένα κίνημα πληροφόρησης, δικτύωσης και συνεργασίας κοινοτήτων νέων επιχειρηματιών, το οποίο είναι ευρέως διαδεδομένο σε άλλες χώρες. Πρωτοβουλίες της πολιτείας, οργανώσεων, ιδρυμάτων και ιδιωτών υποστηρίζουν εμπράκτως νέες επιχειρηματικές ιδέες και έχουν αρχίσει να γεννιούνται συνεργασίες και καινοτόμα επιχειρηματικά σχέδια, τα οποία ξεπερνούν το στενό όριο των ελληνικών συνόρων.
Η «αγορά» των Start-ups στην Ελλάδα είναι σε πλήρη ανάπτυξη και έχει τη δυνατότητα να παίξει κομβικό ρόλο στη μετεξέλιξη της ελληνικής οικονομίας. Συνεργασίες, χρηματοδοτήσεις από ιδιωτικά κεφάλαια, δικαιώματα προαίρεσης αγοράς μετοχών από εργαζομένους για τη διατήρηση υψηλού επιπέδου εργατικού δυναμικού στις ΜΜΕ (vesting) και συνέργειες, είναι έννοιες με τις οποίες θα πρέπει να αρχίσουμε να εξοικειωνόμαστε, αν θέλουμε να κάνουμε τις επιχειρήσεις μας πιο ανταγωνιστικές.
Η εφαρμογή τους στο ευρύ φάσμα του τουριστικού κλάδου είναι μεγάλη. Ο τουριστικό κλάδος έχει ανάγκη σήμερα, περισσότερο από ποτέ, από καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες, εξειδικευμένες υπηρεσίες, καθηλωτικές εμπειρίες, εναλλακτικές προτάσεις και ιδέες που απαιτούν συνεργασίες.
Στην Ελλάδα υπάρχουν τόσοι νέοι άνθρωποι με εξαιρετικές γνώσεις, ιδέες και όραμα που αγωνίζονται να δημιουργήσουν. Αυτοί είναι η λύση και πρέπει να τους στηρίξουμε.