Ας επενδύσουμε!
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η Τράπεζα της Ελλάδος αναφέρεται στις μεγάλες πιέσεις που αντιμετωπίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα ως προς τη ρευστότητα και την κεφαλαιακή επάρκεια, περιορίζοντας τη δυνατότητά του να χρηματοδοτήσει νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και να στηρίξει επιχειρήσεις που, αν και βιώσιμες, έχουν προβλήματα ρευστότητας. Πολλοί επιχειρηματίες που θέλουν είτε να στηρίξουν τις επιχειρήσεις τους είτε να κάνουν νέες επενδύσεις βιώνουν την αδυναμία αυτή με έντονο τρόπο. Υπάρχουν όμως εναλλακτικές; Υπάρχουν, αν και λίγοι τις γνωρίζουν.
Είναι διαθέσιμες, λοιπόν, νέες χρηματοδοτικές ευκαιρίες τόσο από δημόσια όσο και από ιδιωτικά κεφάλαια, μέσω εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης. Πέρα των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, άλλες μορφές χρηματοδότησης είναι τα Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Venture Capitals) αλλά και άλλα λιγότερο γνωστά μοντέλα όπως η Πρακτόρευση Επιχειρηματικών Απαιτήσεων (Factoring), οι «Θερμοκοιτίδες» Επιχειρήσεων (Business Incubators), οι «Επιχειρηματικοί Άγγελοι» (Business Angels), κ.ά.
Συγκεκριμένα, και με την αξιοποίηση της επενδυτικής συμμετοχής του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων μέσω της πρωτοβουλίας Jeremie (με τη διάθεση 360 εκ ευρώ), ιδρύονται τέσσερα νέα venture capitals (το Odyssey Venture Partners, το PJ Tech Catalyst Fund, το OpenFund και ακόμη ένα), τα οποία στοχεύουν να επενδύσουν σε ελληνικές μικρομεσαίες εταιρείες, οι οποίες, όμως, διαθέτουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης εντός και εκτός Ελλάδας, συμμετέχοντας στο μετοχικό τους κεφάλαιο και προσδοκώντας την άντληση κερδών από την υπεραξία που θα αποκτήσουν. Η δεύτερη ευρωπαϊκή στήριξη αφορά στην πρωτοβουλία Jessica και αναφέρεται σε στήριξη βιώσιμων επενδύσεων σε αστικές περιοχές.
Η πλειοψηφία των παραπάνω χρηματοδοτικών μοντέλων στοχεύει σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αναπτύσσουν, ως επί το πλείστον, τεχνολογικές καινοτομίες. Στον ευρύτερο τουριστικό τομέα, οι τεχνολογικές καινοτομίες έχουν άμεση εφαρμογή. Τα intelligent frontends αποτελούν στην ουσία νέα κανάλια πώλησης και προώθησης του τουριστικού προϊόντος. Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις όσο αφορά στην ταχύτητα των δικτύων και έξυπνων συσκευών (smart phones, tablets, κτλ) αυξάνουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς την ανάγκη για τέτοιες εφαρμογές και βεβαίως τη χρήση τους.
Τα Startups που αναπτύσσουν εφαρμογές, κυρίως διαδικτυακές αλλά και mobile για τον ευρύτερο τουριστικό τομέα, είναι αυτές που διεκδικούν τη μερίδα του λέοντος από αυτά τα κεφάλαια.
Τα πιο γνωστά επιτυχημένα παραδείγματα τέτοιων προσπαθειών είναι αυτά των Taxibeat και Daily Secret. Υπάρχουν, όμως, πολλά άλλα σε εξέλιξη από νέους ανθρώπους με όραμα και πάθος. Το διαδίκτυο «βράζει» από αναφορές.
Πρόσθετη βοήθεια, σε μικρότερη κλίμακα, αποτελούν οι Θερμοκοιτίδες Επιχειρήσεων, οι οποίες αναλαμβάνουν να «εκκολάψουν» μια επιχειρηματική ιδέα προσφέροντας στέγη, υποδομές, υποστηρικτικές υπηρεσίες και χρηματοδότηση (σε μικρότερη έκταση από αυτή των VC), και να στηρίξουν τα πρώτα βήματα μιας νέας επιχείρησης, ώστε αυτή να καταφέρει αργότερα να χτυπήσει την πόρτα ενός VC. Σήμερα αποτελούνται από τεχνολογικά πάρκα όπως αυτό της Θέρμης, της Θεσσαλονίκης και των Χανίων, αλλά και από μικρότερης κλίμακας εφαρμογές όπως τα Cooperative work spaces, κ.ά.
Άρα, χρήματα υπάρχουν, κατά την προσφιλή έκφραση. Απλά πρέπει να τα διεκδικήσουμε με καινοτόμες ιδέες χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες και νέες πρακτικές με προοπτική. Ας επενδύσουμε λοιπόν!