A note by the publisher
Ο τουρισμός είναι, όπως όλοι ξέρουμε, ένας ιδιαίτερα σημαντικός τομέας για την οικονομία και την κοινωνία της χώρας μας. Η κατά τόπους ανάπτυξη του είναι άμεσα συνδεδεμένη με την περιοχή, τις ιδιαιτερότητες της και την “ποιότητα” του περιβάλλοντός της. Ο τόπος μας, με τα 17.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής (που αντιστοιχεί στο ½ περίπου της συνολικής ακτογραμμής της Μεσογείου) και με παράκτια ζώνη που φιλοξενεί το 85% του πληθυσμού και το 90% του τουρισμού, εκτίθεται συνέχεια στον κίνδυνο θαλάσσιας ρύπανσης που θα μπορούσε να αποβεί μοιραία για τον τουρισμό από την μια μέρα στην άλλη.
Πρόσφατα βιώσαμε δύο περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης. Το πρώτο, της μεγάλης πετρελαιοκηλίδας η οποία προκλήθηκε στα μέσα Ιουλίου συνέπεια βομβαρδισμού σταθμού παραγωγής ενέργειας στο Λίβανο και που σήμερα απειλεί με οικολογική καταστροφή τις ακτές του Λιβάνου, της Συρίας αλλά και άλλων γειτονικών χωρών, μία από τις οποίες είναι και η χώρα μας, και εκθέτει τους λαούς αυτούς στον κίνδυνο του καρκίνου.
Το δεύτερο, αν και όχι μεμονωμένο, της θαλάσσιας ρύπανσης στην περιοχή του όρμου της Βουλιαγμένης και στον αλιευτικό λιμενίσκο της Βάρκιζας που προκλήθηκε από πετρέλαιο που χύθηκε στη θάλασσα από πλοίο.
Μόνο το 1999 στην περιοχή της Μεσογείου είχαν αναφερθεί 1683 παράνομες απορρίψεις πετρελαίου. Το 35% του συνολικού χυμένου πετρελαίου στη θάλασσα συμβαίνει κατά τη διάρκεια συνήθων χειρισμών, ως επί τω πλείστον κατά την φόρτωση ή την εκφόρτωση, ενώ τα ατυχήματα (προσάραξη, σύγκρουση και ζημιές) ευθύνονται για το υπόλοιπο ποσοστό.
Τα πρόσφατα περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης δέχθηκαν τις έντονες αντιδράσεις της κοινής γνώμης. Θα μπορούσαν να αποβούν μοιραία για την τουριστική μας ανάπτυξη, και θα πρέπει να μας προβληματίσουν αναλογιζόμενοι τα συνολικά οφέλη της χώρας μας ως εξαγωγικό προπύργιο φυσικού αερίου και πετρελαίου, με τη δημιουργία του αγωγού που θα μεταφέρει πετρέλαιο από την Κασπία θάλασσα στο Αιγαίο (Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη). Η συνεχής διέλευση πλοίων που θα μεταφέρουν πετρέλαιο μέσα από το Αιγαίο εγκυμονεί πολλούς κινδύνους.
Με δεδομένη τη σημασία του τουρισμού για την Ελλάδα, όλοι μας, και ως απλοί πολίτες και ως εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό, θα πρέπει να απαιτήσουμε την καθιέρωση νομοθετικών μέτρων με σκοπό τη βελτίωση της θαλάσσιας ασφάλειας και την ευαισθητοποίηση των εμπλεκόμενων μερών για τις επιπτώσεις που η οποιαδήποτε θαλάσσια ρύπανση έχει τόσο στο θαλάσσιο οικοσύστημα και το παράκτιο περιβάλλον όσο και στον τουρισμό που βρίσκεται σε στενή εξάρτηση από αυτό, και το οποίο καλείται να αναδείξει. Θα πρέπει, επίσης, να απαιτήσουμε από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία της χώρας μας να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στις όποιες διεθνείς προσπάθειες γίνονται για την προστασία του περιβάλλοντός μας.