connect with us
Greece's latest tourism industry news by Greek Travel Pages

Γνώμες – Τάσος Γούσιος: Είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τουρίστες;

Γράφει ο Τάσος Γούσιος*, Ιδρυτής της Alpha Marketing

Έχουν λεχθεί και γραφτεί πάρα πολλά σχετικά με την ετοιμότητα των προορισμών και των επιχειρήσεων στο να υποδεχτούν τουρίστες τη φετινή περίοδο.

Αξιολογώντας τις πληροφορίες που είναι διαθέσιμες, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι οι κλασικοί τουριστικοί προορισμοί είναι σε κάποιο βαθμό έτοιμοι να υποδεχτούν επισκέπτες, ίσως να μην είναι σε πλήρη ετοιμότητα, μια που όπως αποδείχτηκε σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού δεν ήταν κανείς, αλλά έχουν κάνει αρκετά και συνεχίζουν να προετοιμάζονται.

Η ετοιμότητα αυτή βέβαια των προορισμών, έχει να κάνει ΑΜΕΣΑ και με την ετοιμότητα των επιχειρήσεων στον προορισμό. Έχουν σχεδιάσει οι επιχειρήσεις την επόμενη μέρα; Έχει γίνει αξιολόγηση της κατάστασης; Έχει διαμορφωθεί το νέο positioning, έχουν επαναπροσδιοριστεί δηλαδή η αποστολή και το όραμα τους; Έχει γίνει τμηματοποίηση του κοινού που θέλουν να απευθυνθούν; Έχουν σχεδιαστεί νέα προϊόντα; Έχουν κοστολογηθεί και τιμολογηθεί; Έχουν επιλεγεί οι συνεργάτες και τα κανάλια διανομής; Έχουν προετοιμαστεί για τις προωθητικές ενέργειες; Κάποιες επιχειρήσεις ΝΑΙ είναι έτοιμες, άλλες πάλι ΟΧΙ. Ο απολογισμός θα δείξει ποιο προορισμοί ήταν πραγματικά συνολικά έτοιμοι και ποιοι όχι, τώρα όλοι δηλώνουν πανέτοιμοι.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πάντως ότι τουρίστες από κάποιες χώρες ήδη ετοιμάζουν βαλίτσες όπως ανακοινώθηκε σε σχετική ενημερωτική εκδήλωση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με τον ΕΟΤ.

Σε ότι αφορά τα οικονομικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων μπορώ να αναφέρω, ως επιχειρηματίας και αποδέκτης της εικόνας της αγοράς, ότι απαιτούνται οικονομικές ενισχύσεις σε τρεις κατευθύνσεις:

  1. για την μερική ενίσχυση του χαμένου τζίρου, μέρος του οποίου θα κάλυπτε τις πάγιες ανάγκες ης περιόδου του lockdown
  2. για την επιδότηση της εργασίας μια και είναι δύσκολο με την περιορισμένη ζήτηση να διατηρηθούν όλες οι θέσεις του οργανογράμματος μιας επιχείρησης
  3. για την προσαρμογή της επιχείρησης στο νέο περιβάλλον σε ότι αφορά επενδύσεις υποδομών, για την συμμόρφωση στα υγειονομικά πρωτόκολλα, αλλά και για την προσαρμογή στον ψηφιακό μετασχηματισμό που έγινε αναγκαιότητα πλέον.

Covid-19 and the travel industry

Όλα αυτά πιστεύω ότι θα έπρεπε να εξεταστούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες της πολιτείας σε επίπεδο της κάθε επιχείρησης, με την κατάθεση ενός business plan πραγματικού που θα παρείχε τις ενδείξεις για τη βιωσιμότητα της επένδυσης, για να αποφευχθούν περιπτώσεις του παρελθόντος. Παράλληλα θα μπορούσε βέβαια για κοινωνικούς λόγους να δοθεί και μια οριζόντια ενίσχυση ανάλογα με τα οικονομικά δεδομένα της κάθε επιχείρησης. Οι επαγγελματικοί φορείς των επιχειρήσεων αυτό που μπορούν να κάνουν και εξ όσων γνωρίζω το κάνουν, είναι να συγκεντρώσουν και να κωδικοποιήσουν τις ανάγκες των μελών τους και να διεκδικήσουν από την πολιτεία την ενίσχυση τους στις συγκεκριμένες κατευθύνσεις.

Καθοριστικό ρόλο στην επανεκκίνηση και στην βιώσιμη λειτουργία των επιχειρήσεων καλείται να παίξει η εκπαίδευση και επιμόρφωση εργαζομένων και στελεχών των τουριστικών επιχειρήσεων. Δεν είναι απλά σημαντικοί παράγοντες, είναι ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ. Η τουριστική εκπαίδευση στη χώρα μας έχει πολλά επίπεδα, ΙΕΚ, πρώην ΤΕΙ και Πανεπιστημιακές σχολές με ενδιαφέροντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα. Η στελέχωση των τουριστικών επιχειρήσεων με αποφοίτους αυτών των σχολών θα μπορούσε να συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Το περιεχόμενο δε των προγραμμάτων επιμόρφωσης μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες των εκπαιδευομένων, υπάρχουν λαμπροί επιστήμονες που μπορούν να αναλάβουν να το υλοποιήσουν.

Η επανέναρξη της λειτουργίας των επιχειρήσεων έχει, ένα μεγάλο ρίσκο, μεγαλύτερο από αυτό εξ ορισμού εμπεριέχει το επιχειρείν. Το αν αξίζει ή όχι τον κόπο να επαναλειτουργήσει κάποια επιχείρηση, είναι ζήτημα που η κάθε μία οφείλει να αντιμετωπίσει η ίδια, λαμβάνοντας υπόψη τους ειδικούς εξωγενείς και ενδογενείς παράγοντες όπως διαμορφώνονται.

Προσωπική εκτίμηση είναι ότι θα βγουν κερδισμένες οι επιχειρήσεις που διαφύλαξαν τη ρευστότητα τους, φρόντισαν τους ανθρώπους τους, προσωπικό και στελέχη, έδειξαν αλληλεγγύη προς πελάτες και προμηθευτές και επένδυσαν στη δικτύωση. Αυτές οι επιχειρήσεις αναθεωρώντας και σχεδιάζοντας business & marketing plan σε λευκό χαρτί έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να πουν στο τέλος της περιόδου, ΝΑΙ ΑΞΙΖΕ ΤΟΝ ΚΟΠΟ.

Follow GTP Headlines on Google News to keep up to date with all the latest on tourism and travel in Greece.
About the Author
This is the team byline for GTP. The copyrights for these articles are owned by GTP. They may not be redistributed without the permission of the owner.

Add your comment

*