A note by the publisher
Όλοι μας παρατηρούμε τις κλιματολογικές αλλαγές. Το “Ο καιρός τρελάθηκε” το έχουμε όλοι πει τουλάχιστον μια φορά μέσα στον τελευταίο χρόνο. Καθημερινά βομβαρδιζόμαστε με αναφορές των μέσων μαζικής ενημέρωσης στα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις συνέπειές τους, οι οποίες πλέον μετρούνται σε ανθρώπινα θύματα και σε τεράστιες υλικές καταστροφές. Η χώρα μας απειλείται από ερημοποίηση, μας λένε, εάν δεν αλλάξει κάτι.
Όλοι οι σοφοί του κόσμου μαζευτήκανε, με πρωτοβουλία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, και βγάλανε το τελικό πόρισμα. Πλέον ξέρουμε… υπαίτιος είναι ο άνθρωπος!
Η χώρα μας, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, είναι γεωγραφικά και κλιματολογικά ευνοημένη. τεράστια ακτογραμμή, νησιά και βουνά με καταπληκτικές εναλλαγές τοπίων και ένα κλίμα με παγκόσμια φήμη. Ευτυχώς, ως χώρα, δεν έχουμε βαριές βιομηχανίες στα νησιά και στα παράλιά μας, πετρελαιοπηγές στο Αιγαίο και γενικότερα μια εξαρτώμενη οικονομία από πολύ ρυπογόνες δραστηριότητες διότι θα ήμασταν σε θέση να καταστρέψουμε τα πάντα για το γρήγορο και εύκολο κέρδος. Και αύριο… βλέπουμε!
Η περιβαλλοντική συνείδηση θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της τουριστικής μας δραστηριότητας. Οι βασικοί λόγοι είναι δυο. Πρώτα από όλα η βάση των δραστηριοτήτων του τουριστικού κλάδου εξαρτάται άμεσα από την ποιότητα των φυσικών μας πόρων και άρα πρέπει πάση θυσία να προστατευθούν. Το ρητό “εάν δε προστατεύσεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει” ταιριάζει απόλυτα στην περίπτωση. Ο δεύτερος λόγος είναι καθαρά οικονομικός. Συμφέρει τη χώρα μας, τον κλάδο μας συνολικά και κάθε επαγγελματία ξεχωριστά. Ο κόσμος έχει ξυπνήσει και συνειδητοποιεί την σοβαρότητα του θέματος. Τα μέσα σε όλον τον κόσμο συμβάλλουν στην δημιουργία μιας πολύ δυναμικής κίνησης. Όλες οι έρευνες παγκοσμίως δείχνουν πως ο αριθμός των περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων τουριστών αυξάνει με πολύ γρήγορους ρυθμούς.
Οι τουριστικοί προορισμοί οι οποίοι είτε σε επίπεδο αυτοδιοίκησης, είτε σε επίπεδο ιδιωτικής επιχείρησης, είτε και στα δυο θα υιοθετήσουν λύσεις περιβαλλοντικά φιλικές, θα βγουν πολλαπλά κερδισμένοι τώρα και στο μέλλον. Αυτοί δε, οι οποίοι θα πουλήσουν σωστά και έξυπνα τις λύσεις αυτές ως μέρος των υπηρεσιών και της ποιότητας αυτών που προσφέρουν θα κερδίσουν ακόμα περισσότερο. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως οι δυνατότητες χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε επίπεδο υποδομών και πιστοποίησης αυτών είναι τουλάχιστον εντυπωσιακές.
Όλο και περισσότεροι μεγάλοι tour operators και γραφεία ταξιδίων του εξωτερικού επιδιώκουν συνεργασίες με ξενοδοχεία με περιβαλλοντική συνείδηση. Όλο και περισσότεροι τουρίστες απαιτούν από τα ταξιδιωτικά γραφεία την κάλυψη προορισμών και υπηρεσιών με οικολογική συνείδηση. Ο οικολογικός τουρισμός αποτελεί ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο παρακλάδι του τουρισμού.
Εμείς, οι άνθρωποι του τουρισμού, έχουμε πολλαπλό χρέος να συμβάλλουμε στην προστασία του περιβάλλοντος. Έχουμε χρέος να προστατεύσουμε το κεφάλαιό μας που λέγεται “Ελλάδα” και τις επιχειρήσεις μας που εξαρτώνται από το κεφάλαιο αυτό.
Η Ελλάδα διαθέτει όλες τις βάσεις για να πετύχει. Το βασικά αγκάθια είναι η έλλειψη στρατηγικής και η νοοτροπία.