A note by the publisher
Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δύο νέοι ενεργοποιήθηκαν δυναμικά στο χώρο των Γραφείων Ταξιδίων της αερομεταφοράς ανταγωνιζόμενοι τα “ορθόδοξα” και “παραδοσιακά” γραφεία, τα οποία άλλοτε με διευρυμένες συναντήσεις προσπαθούσαν να γίνει αποδεκτό να μη χτυπάει (!!!) ο ένας τους πελάτες του άλλου – κάτι βέβαια που εξυπηρετούσε την “παράδοση” – και άλλοτε καταγγέλλοντας σε γενικές συνελεύσεις για αθέμιτο ανταγωνισμό αυτούς τους “ανορθόδοξους” και μη “παραδοσιακούς” επαγγελματίες.’Ενας “παραδοσιακός” επαγγελματίας σε μια γενική συνέλευση απευθύνθηκε στον υπογράφοντα – γενικό γραμματέα της ΠΕΤΑΓΑ τότε – κατηγορώντας τον με αυστηρότητα, γιατί δεν έπαιρνε θέση στο θέμα του καταγγελλόμενου αθέμιτου ανταγωνισμού. Με φιλική και ευχάριστη διάθεση προς τον κατήγορο, απευθυνόμενος προς τη γενική συνέλευση είπα: “Το γραφείο μου έχει λειτουργικό κόστος που πλησιάζει το 6%. Όταν οι συνάδελφοι έχουν καταφέρει λειτουργικό κόστος κάτω από 3%, προσφέροντας φθηνότερες υπηρεσίες, δεν μου κάνουν αθέμιτο ανταγωνισμό και ασφαλώς γραφεία σαν το δικό μου, αν συνεχίσουν έτσι, θα βγουν έξω από την αγορά.”
Τα δύο αυτά γραφεία από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας τους στόχευσαν, εκτός των άλλων, και στο Wholesaling και Consolidation της αερομεταφοράς, κάτι που λειτουργούσε ευρέως πάνω από μία δεκαετία ανά τον κόσμο, και όχι μόνο υπήρξαν οι πρώτοι στην Ελληνική αγορά αλλά έγιναν γρήγορα και παραμένουν πάντα πρώτοι και στο μερίδιο της αγοράς.
Ασφαλώς αναφέρομαι στους δύο φίλους, τον Παναγιώτη Ζερζιβίλη (Aktina) και τον Γιώργο Οικονόμου (Marine), οι οποίοι πάντα πρωτοπόροι ανακοίνωσαν συμφωνία ένωσης των προσπαθειών τους για μια συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της αγοράς, τα προβλήματα απώλειας παραγωγής που αναφύονται από την ηλεκτρονική διανομή της αερομεταφοράς κατευθείαν από τις αεροπορικές εταιρείες αλλά και τις μεθοδεύσεις των αεροπορικών εταιρειών να απαλλαγούν πρόωρα από τα γραφεία ταξιδίων.
Θα πρέπει ακόμα να θυμηθώ, όταν στα μέσα της δεκαετίας του ’80 σε μία συνάντηση ρωτήθηκα εάν η ηλεκτρονική διανομή, το Internet, μειώσει την αεροπορική κίνηση των γραφείων. Τότε απάντησα: “αν οι 7 αδελφές (του πετρελαίου) μπορούσαν να διανέμουν τη βενζίνη μέσα από τις τηλεφωνικές γραμμές, θα είχαν κλείσει όλα τα πρατήρια”.
Πρόσφατα, στην έκτακτη γενική συνέλευση της ΠΕΤΑΓΑ μετά την κίνηση της KLM να μειώσει τις προμήθειες, για να δώσω το στίγμα των εξελίξεων στην αερομεταφορά, ανέφερα το παράδειγμα της British Caledonian, η οποία το 1984 ενώ πέταγε κάθε μέρα από Gatwick 2 πτήσεις για Νέα Υόρκη, 1 για Houston και 1 για Los Angeles, έκλεισε όλα της τα γραφεία στις ΗΠΑ, διατηρώντας έναν διευθυντή και μία γραμματέα στο Houston, και ανέθεσε σε 4 Wholesalers τη διανομή προς τα γραφεία ταξιδίων, κάτι που σιγά-σιγά θα κάνουν όλες οι εταιρείες.
Η σύμπτυξη των δυνάμεων αλλά και των μεγεθών είναι πόλος έλξης των αεροπορικών εταιρειών, που ήδη κλείνουν τα γραφεία διανομής τους, και σύντομα θα την αναθέσουν σε επαγγελματίες που προβλέπουν την εξέλιξη της αγοράς, προχωρούν σε συμπτύξεις και δεν προβαίνουν, όπως το συνδικαλιστικό όργανο (βλ. προηγούμενο editorial), σε ενέργειες διάσπασης της αγοράς.
Εύχομαι καλή επιτυχία στις προσπάθειες των δύο φίλων και περιμένουμε την εξέλιξη και τη συμμετοχή τους στην ηλεκτρονική διανομή της αερομεταφοράς με δικά τους μέσα, δίκτυα και τεχνολογία, έτσι ώστε να εξασφαλίσουν την εξάρτηση της αερομεταφοράς από την τοπική αγορά, αυτή την περίφημη Ελληνική αγορά που είναι μοναδική, βοηθούμενη σ’ αυτό από τις μετακινήσεις στα πέρατα του κόσμου ναυτικών, αξιωματικών και στελεχών της Ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας.