Η αλαζονεία της αερομεταφοράς
Το 1944 η δημιουργία της ΙΑΤΑ εξυπηρέτησε την ανάπτυξη και μεγέθυνση των διεθνών αερομεταφορών με εφαρμογές (κανονισμούς) εναρμονισμένων πρακτικών, αλλά και ανοχή μονοπωλιακών και καταχρηστικών ενεργειών των αερομεταφορών, το δε 1957 η Συνθήκη της Ρώμης (σύσταση της ΕΟΚ) εξαιρούσε τις αερομεταφορές από τα άρθρα 64 και 65 (κανόνες ανταγωνισμού). Το 1983 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέφυγε στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο για πρώτη φορά εναντίον της Επιτροπής αιτώντας να υποχρεωθεί αυτή να προβεί σε έκδοση κανονισμών οι οποίοι θα καταργούσαν την εξαίρεση της αερομεταφοράς από τους κανόνες ανταγωνισμού. Το 1987 εκδόθηκαν οι πρώτες οδηγίες.
Οι αεροπορικές εταιρείες εζήτησαν από την Επιτροπή την εξαίρεση του B.S.P. ως απαιτούμενη τεχνολογία για την εξέλιξη των αερομεταφορών. Στην πρόσκληση της Επιτροπής προς όλη την Ευρώπη να υποβάλει παρατηρήσεις και αντιρρήσεις στο αίτημα των αερομεταφορέων μόνο η Π.Ε.ΤΑ.Γ.Α. υπέβαλε έκθεση καταγγέλλοντας το BSP σαν όργανο εναρμονισμένων καταχρηστικών πρακτικών κατά των Γραφείων Ταξιδίων, χωρίς όμως να επιτύχει την απόρριψη του αιτήματος των αερομεταφορέων. Δέσμια λοιπόν τα Γραφεία Ταξιδείων σε ένα σύστημα διατραπεζικού συστήματος απόδοσης των πωλήσεων ενεπλάκησαν δεκάδες φορές με τις αεροπορικές εταιρείες, οι διευθύνσεις των οποίων αντιμετώπιζαν τις ανάγκες της αγοράς με απλή αναφορά στους «κανονισμούς» του BSP, δηλαδή στην κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης που τους επέτρεψε η Επιτροπή με της αποφάσεις της.
Έτσι φτάσαμε το Νοέμβριο του 2001 όπου σε μία νύχτα η Ολυμπιακή Αεροπορία, η Aegean-Cronus και η Axon Airlines (Θεός σχωρέστην, καλή εταιρεία, ήθελε να αγοράσει και τον εθνικό αερομεταφορέα) να αποφασίσουν από κοινού την μείωση της προμήθειας των χιλιάδων αντιπροσώπων τους πωλήσεων, των Γραφείων Ταξιδίων. Η ενέργεια τους σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς και τους ελληνικούς νόμους χαρακτηρίζεται ως εναρμονισμένη πρακτική και κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Η προσφυγή των Επαγγελματικών Ενώσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, εφόσον δικαιωθούν, είναι δυνατόν να επιβάλει πρόστιμο στις πιο πάνω εταιρείες 10% του τζίρου τους στην σχετική αγορά εφαρμογής της «πρακτικής» τους.
Όμως, πέρα από την νομική αντιμετώπιση της «πρακτικής» τους σε κάθε επαγγελματία του χώρου, εντύπωση έκανε η αλαζονεία των εταιρειών να τους ανακοινώσουν δυσμενή αλλαγή όρων σύμβασης χωρίς προηγούμενες διαπραγματεύσεις ή έστω επικοινωνία με τις επαγγελματικές ενώσεις. Πρόφαση των εταιρειών η δυσχέρεια των αερομεταφορών μετά την τρομοκρατική επίθεση κατά των διδύμων. Έξυπνη ενέργεια λοιπόν: «επίθεση» κατά των χιλιάδων αντιπροσώπων τους.
Ο υπογράφων επισημαίνει ότι οι αερομεταφορές (και ιδιαίτερα στον Ελληνικό χώρο) βρισκόντουσαν σε «δυσχερή» θέση πολύ πριν την επίθεση των διδύμων , ή δε αλαζονεία των εταιρειών απέναντι στους επαγγελματίες που διανέμουν τις υπηρεσίες τους θα είναι καταστροφική για αυτές.
ο εκδότης
Υ.Γ. Επισημαίνουμε ακόμη, ότι οι επαγγελματίες, ιδιαίτερα την περίοδο αυτή, πρέπει να συσπειρωθούν γύρω από τις ενώσεις τους για την αντιμετώπιση καταχρηστικών ενεργειών σε βάρος τους.