Η ακτοπλοΐα μας
Τα τελευταία χρόνια η ακτοπλοΐα στην Ελλάδα, από την πλευρά των ακτοπλοϊκών εταιριών, έχει κάνει σημαντικά βήματα. Οι περισσότερες εταιρίες έχουν δρομολογήσει νέα πλοία τα οποία προσφέρουν ταχύτητα, ασφάλεια και υψηλές υπηρεσίες κατά την διάρκεια του ταξιδιού. Όσον αφορά τους κύριους προορισμούς, γιατί για τις άγονες γραμμές και τις μη τουριστικές περιοχές ας μην αναφερθώ στην παρούσα, οι ταξιδιώτες έχουν πλέον πολλές επιλογές σε πλοία. Αν και ο ανταγωνισμός θα περιμέναμε να ωθούσε σε μείωση των τιμών, αυτό δεν το έχουμε βιώσει ακόμα. Ωθεί όμως προς την έξοδο όσους δεν μπορούν να ακολουθήσουν επενδύοντας. Νέοι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι επιλέγουν να εμπλακούν.
Όλα δείχνουν πως η ακτοπλοΐα έχει μέλλον. Και πως θα μπορούσε άλλωστε να είναι διαφορετικά με τον αριθμό τον Ελληνικών νησιών.
Παρόλα αυτά, τα προβλήματα είναι πολλά και σημαντικά. Κύριος υπαίτιος, για άλλη μια φορά, είναι το κράτος το οποίο αδυνατεί να ορίσει ξεκάθαρους απλούς κανόνες και όρους λειτουργίας διασφαλίζοντας ταυτόχρονα και την τήρησή τους.
Λαμπρό παράδειγμα αποτελεί η “ελευθερία” που έχει δοθεί στις ακτοπλοϊκές εταιρίες να τροποποιούν δρομολόγια, τα οποία έχουν δημοσιευτεί εδώ και μήνες και για τα οποία έχουν πουληθεί εισιτήρια, αφαιρώντας τελευταία στιγμή προορισμούς στα μέσα Αυγούστου. Είναι δυνατόν να ανοίγονται πλάνα στο σύστημα κρατήσεων και να πωλούνται εισιτήρια μη εγκεκριμένων δρομολογίων? Είναι δυνατόν χιλιάδες επιβάτες κάθε χρόνο να μένουν σε μόλους περιμένοντας διότι κανείς δεν τους ειδοποίησε για την ακύρωση ή τροποποίηση του δρομολογίου τους? Είναι δυνατόν να μην υπάρχει ακόμη ηλεκτρονικό εισιτήριο για την ακτοπλοία? Είναι δυνατόν οι ξένοι επιβάτες να μην έχουν την δυνατότητα να διαβάσουν σχετικά με τα δικαιώματα τους?
“Η χάρτα δικαιωμάτων επιβατών ακτοπλοίας” η οποία ψηφίστηκε μόλις στο τέλος του 2008 (Νόμος 3709/2008), είναι ελλιπής και ακόμη και σήμερα υπάρχει μόνο στην Ελληνική γλώσσα.
Το ΥΕΝΑΝΠ έδωσε στην δημοσιότητα στοιχεία βάσει των οποίων το διάστημα μεταξύ 1η Ιουνίου και 15 Αυγούστου 2009 πραγματοποιήθηκαν 7.094 δρομολόγια προς τα νησιά του Αιγαίου και διακινήθηκαν 3.876.252 επιβάτες και 541.423 αυτοκίνητα. Θα ήταν πολύ χρήσιμο να δημοσιευόντουσαν στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των επιβατών που ταλαιπωρήθηκαν λόγο καθυστερήσεων, ακυρώσεων, βλαβών και γενικά αλλαγών στα δρομολόγια. Τα στοιχεία αυτά θα μας έδειχναν πόση ανάγκη υπάρχει για μηχανισμούς προστασίας των επιβατών και για σωστές υπηρεσίες “after sales” από τις εταιρίες και τα ταξιδιωτικά γραφεία.
Δυστυχώς, παρόλη την σημαντική προσπάθεια που γίνεται από πολλούς, είτε αυτοί είναι ακτοπλ¨κές εταιρίες, στελέχη αυτών, πράκτορες ή στελέχη κρατικών υπηρεσιών, παράτυπες πρακτικές στιγματίζουν και δυσφημούν έναν ολόκληρο κλάδο.
Που είναι λοιπόν το κράτος, ως νομοθέτης και ρυθμιστής να αναλάβει το ρόλο του?
Όπως μου έλεγε προ ημερών ο Γιάννος Βενιέρης του Danae Travel, ενός από τα μεγαλύτερα γραφεία on-line κρατήσεων ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αναφερόμενος στον ντόρο που δημιουργήθηκε σχετικά με την έκθεση της Γερμανικής ADAC για την καταλληλότητα των Ελληνικών πλοίων, είναι εντυπωσιακό το πως έσπευσαν όλες οι αρχές του τόπου, αιρετές και μη, να διαμαρτυρηθούν για το αποτέλεσμα τις έκθεσης και να δείξουν ιδιαίτερα ενοχλημένες, παραβλέποντας τελικά την ουσία η οποία θα μας έκανε να δούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τις υποδομές και τις υπηρεσίες μας έτσι ώστε κανένας να μην δικαιούται να μας κρίνει.
Πρέπει να αναλογιστούμε ποιοι είναι οι πραγματικοί εχθροί του τουρισμού μας. Ας μην αναλωνόμαστε σε λαϊκίστικες κορώνες λαβωμένου εθνικού αισθήματος. Ας κάνουμε επιτέλους κάτι…εμείς πρώτα…και η πολιτεία όποτε μπορέσει κι αυτή να ασχοληθεί…ας το πράξει.