A note by the publisher
Το μεγάλο πρόβλημα της Ελίτ του Ελληνικού Τουρισμού:
“έλλειψη κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου ελεύθερου ανταγωνισμού”
Αποσπάσματα πρόσφατης “ανακοίνωσης” του ΣΕΤΕ.
… τον τελευταίο καιρό παρατηρήθηκε μια σειρά προβλημάτων στον χώρο της ακτοπλοΐας. Η κύρια αιτία για αυτά τα προβλήματα είναι η έλλειψη κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου, που θα επιτρέψει στις ενδιαφερόμενες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να λειτουργήσουν σε καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού…
Οι υπηρεσίες (π.χ. εγκαταστάσεις υποδοχής επιβατών στα λιμάνια)… Η σύγκριση με την ανάπτυξη των γραμμών της Ιταλίας, στις οποίες δεν υπάρχει κρατικός παρεμβατισμός, είναι αρκετή για να συμπεράνουμε ότι μόνο με την απελευθέρωση και χωρίς παρεμβατισμό στις συνθήκες εκμετάλλευσης των πλοίων είναι δυνατή η ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, η εξυπηρέτηση των νησιωτικών προορισμών…. Όσο υφίσταται όμως η ισχύουσα νομοθεσία, που περιορίζει την ελεύθερη εκμετάλλευση των πλοίων, το αποτέλεσμα θα είναι να υπάρχει απροθυμία για νέες επενδύσεις τόσο από Έλληνες επιχειρηματίες όσο και από αλλοδαπούς…
Επειδή η ανακοίνωση μιλάει γενικά και αόριστα (τηρώντας τους ‘κανονισμούς συμπεριφοράς της ελεύθερης αγοράς’, θα υποβάλουμε στο ΣΕΤΕ πρόσκληση να χρησιμοποιήσει τις σελίδες του GTP, για την καταχώρηση συγκεκριμένων στοιχείων και προτάσεων επί του θέματος. Μέχρι τότε μερικά ερωτήματα:
Τι εννοούν “συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού” στις ακτοπλοϊκές;
– Να εκτελούν δρομολόγια, όπου, όταν και με ότι πλοίο (π.χ. 60 χρόνων) αλλά και με οποιοδήποτε ‘ανταγωνιστικό’ τιμολόγιο, γιατί θα έχουμε ‘ελεύθερη αγορά’, δηλαδή γιατί έτσι μας αρέσει.
– Να ανακοινώνουν την εκτέλεση και το πρόγραμμα των δρομολογίων όποτε θέλουν.
Σημ. 19/8/2005 έχουν ανακοινώσει τα δρομολόγιά τους για τον Σεπτέμβριο τα πορθμεία (εκτός ελεύθερης αγοράς!) και μόνο 3 από τις 27 εταιρίες της ελεύθερης αγοράς.
– Τι να κάνουμε για να αλλάξουμε την ‘απροθυμία’ των αλλοδαπών επιχειρηματιών να εκτελέσουν δρομολόγια στην Ελλάδα; Να το κάνουμε μπάτε σκύλοι αλέστε…
Τι εννοούν όταν, αναφερόμενοι σε εγκαταστάσεις υποδοχής επιβατών στα λιμάνια, κάνουν σύγκριση με την Ιταλία (αόριστα χωρίς στοιχεία) για να μας πουν ότι με τον Μπερλουσκόνι οι Ιταλοί έγιναν καλύτεροι από μας και πρέπει να τους ακολουθήσουμε, αν θέλουμε ‘ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, εξυπηρέτηση των νησιωτικών προορισμών και υποστήριξη της τουριστικής ανάπτυξης’.
Έχουν υπ’ όψιν τους κάποιον Μπερλουσκόνι για τις επόμενες εκλογές;
Είναι αστείο να συγκρίνει κάποιος στον τομέα αυτό την Ελλάδα των 10 εκατομμυρίων και με χιλιάδες νησιά, με μία συμπαγή γεωγραφικά χώρα, την Ιταλία των 60 εκατομμυρίων. Ψάχνοντας στο GTP.gr βρήκαμε 528 λιμάνια στην Ελλάδα – όχι όλα εξυπηρετούντα δρομολόγια ακτοπλοΐας – που ασφαλώς ούτε η κυβέρνηση του Μπερλουσκόνι θα μπορούσε να αξιοποιήσει όπως ο ΣΕΤΕ εννοεί. Πρόσθετα η Ιταλία – με σοσιαλιστικές τάσεις πριν τον Μπερλουσκόνι – λειτουργούσε όπως και σήμερα τουλάχιστον στον τομέα των υπηρεσιών. Ακόμη, η Ελλάδα και κατά τον 2ον Παγκόσμιο Πόλεμο από τους κατακτητές Ιταλούς και Γερμανούς και την περίοδο του Εμφυλίου είχε τόσες καταστροφές, που και μόνο γι’ αυτό δεν επιτρεπόταν στο ΣΕΤΕ να κάνει τέτοια σύγκριση.
Τέλος, μερικές ακτοπλοϊκές, απαιτούν από τους επαγγελματίες πράκτορές τους – Γραφεία Ταξιδίων – να υπογράφουν συμβάσεις που, όχι μόνο προσβάλουν την νοημοσύνη, αλλά, ξεφτιλίζουν τη χώρα που κυκλοφορούν τέτοια – ας τα πούμε έντυπα. Τη χώρα στην οποία θέλει να δώσει μαθήματα ο ΣΕΤΕ. Αλήθεια έκανε κάποια ανακοίνωση ή άλλη ενέργεια ο ΣΕΤΕ σ’ αυτό το θέμα; Για να προστατεύσει τα μέλη του Γραφεία Ταξιδίων; Ή μήπως δεν έχει πλέον μέλη Γραφεία Ταξιδίων και του έμειναν οι Εφοπλιστές.