A note by the publisher
“Η φυσική κοινωνία έχει ορισμένες βασικές δομές κοινωνικής υφής: την αλληλεγγύη, την αμοιβαιότητα, την συμπληρωματικότητα μεταξύ των ανθρώπων. Τίποτα παρόμοιο δε συμβαίνει στον καπιταλισμό της ζούγκλας”
Ζαν Ζιγκλέρ
Τη χρονιά που η βουλή της ΕΟΚ επέβαλε την υπαγωγή της αερομεταφοράς στους κανόνες ανταγωνισμού, το 1983, δημιουργήθηκε και η Π.Ε.ΤΑ.Γ.Α. Η ΙΑΤΑ, για να διατηρήσει με έμμεσο τρόπο τα προνόμια της “εναρμονισμένης πρακτικής (=ΤΡΑΣΤ)”, υπέβαλε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΟΚ αίτηση εξαίρεσης του συστήματος BSP (ένα όχι και αξιόλογο billing σύστημα, το οποίο λειτουργεί με αρχαίους ιερατικούς απαραβίαστους κανόνες) σύμφωνα με τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις για “υψηλές τεχνολογίες” και πέτυχε να διατηρήσει μέσο αυτού και όλες τις καταχρηστικές συμβάσεις σε βάρος των Γραφείων Ταξιδίων. Την αίτηση της ΙΑΤΑ δημοσίευσε η ΕΟΚ στην εφημερίδα της δίνοντας περιθώριο 30 ημερών για υποβολή αντιρρήσεων. Από την Ευρώπη των 75.000 Γραφείων Ταξιδίων και εκατοντάδων ενώσεων, μόνο η Π.Ε.ΤΑ.Γ.Α. υπέβαλε πολυσέλιδη αντίρρηση, χωρίς αποτέλεσμα…
Μετά ήρθε η περίοδος εφαρμογής του BSP στην Ελλάδα, συμβούλια, επιτροπές, πιλοτική εφαρμογή για ένα χρόνο με δύο Γραφεία Ταξιδίων κ.α. Ο υπογράφων, Γ.Γ. τότε της Π.Ε.ΤΑ.Γ.Α, εκπροσωπώντας την ένωση στην Επιτροπή Οικονομικών Κριτηρίων, σε μία από τις συνεδριάσεις της αντιμετώπισε το θέμα εγγυητικών επιστολών. Συγκεκριμένα ο διευθυντής πωλήσεων τότε της Ολυμπιακής (και φίλος Τάκης Ηλιαδέλης) είπε ότι πρέπει να ζητηθεί από τα γραφεία εγγυητική επιστολή και πρότεινε 5.000.000 δρχ. Σε ερώτησή μου, αμέσως μετά, τι θα του κάνουν τα 5 αν “φαει φέσι” 400-500 από τον… Απάντησε ρωτώντας τι προτείνω. Λέγοντάς του “θα το δούμε στο τέλος” τον ρώτησα αν έχει στοιχεία πόσα “φέσια φάγανε” όλες οι αεροπορικές εταιρείες στην Ελλάδα τα τελευταία 5 χρόνια και μου είπε ότι ήταν 22.000.000 δρχ. τα 2 προηγούμενα χρόνια, για τα οποία είχαν στοιχεία. Σημειώστε ότι οι ετήσιες πωλήσεις των γραφείων ξεπερνούσαν τα 300 εκ. $.
Παίρνοντας χαρτί και μολύβι, εκφωνώντας ταυτόχρονα, έκανα υπολογισμούς: “300 ΙΑΤΑ Γραφεία (ήταν περισσότερα αλλά τα στρογγυλοποίησα) επί 5 εκ. δρχ., ίσον 1.500.000.000 δρχ. εγγυητικές. Επί 7% τουλάχιστον δαπάνες κ.α., επιβαρύνσεις για την έκδοσή τους, 105.000.000 δρχ. Συν 60.000.000 δρχ., 4% κατ’ ελάχιστο μέσο όρο προμήθεια για τον πρώτο χρόνο, οι τράπεζες θα εισπράξουν τον πρώτο χρόνο τουλάχιστον 165.000.000 δρχ. από τον κλάδο της αερομεταφοράς, για να γλιτώσετε φέσια 11.000.000” (22 εκ. δια 2 χρόνια). Ερωτήθηκα πάλι τι προτείνω και απάντησα: να “βάλετε από 10.000 δρχ. κάθε εταιρεία, να πάρετε κεριά και να τα μοιράσετε στους πράκτορες να τα ανάψουν στους παππούδες τους το Σάββατο (ήταν το επόμενο πριν την γιορτή του Αγίου Πνεύματος συμπτωματικά) που έβγαλαν τόσο καλά παιδιά, να μαζεύουν τα χρήματα από τους πελάτες ΣΑΣ και να σας τα φέρνουν και αν ξανακάνουμε συζήτηση για εγγυητικές, θα αφορά αυτές που εσείς, που κλείνετε η μία μετά την άλλη, θα χορηγήσετε προς τα Γραφεία Ταξιδίων”.
Πρόσφατα όμως, έχουμε απελευθέρωση και της Ακτοπλοϊας – παγκοσμιοποίηση για να γλιτώσουμε από την τρομοκρατία βλέπετε – και οι εφοπλιστές, μεταξύ τους και η ΝΕΛ, εταιρεία λαϊκής βάσης, ζητάνε υπέρογκες εγγυητικές επιστολές από τα Γραφεία Ταξιδίων (άλλες ζητάνε ανοιχτές επιταγές λες και βρισκόμαστε σε χώρα του τέλειου καπιταλισμού των μαφιόζων).
Το GTP προτείνει, επειδή δεν υπάρχει άλλος φορέας να ασχοληθεί, η Π.Ε.ΤΑ.Γ.Α. εκτός από Πανελλήνια Ένωση Ταξιδιωτικών Γραφείων Αερομεταφοράς, να γίνει και Ακτοπλοϊας προκειμένου να ασχοληθεί με τα προβλήματα και αυτού του κλάδου.